Avaluació del Pla d’Educació Digital
L’avaluació del Pla d’Educació Digital de Catalunya va iniciar l’any 2021 i es portarà a terme fins al 2025. Es planteja com objectiu donar resposta a les preguntes següents:
L’avaluació del Pla d’Educació Digital de Catalunya va iniciar l’any 2021 i es portarà a terme fins al 2025. Es planteja com objectiu donar resposta a les preguntes següents:
Alguns estudis han suggerit que els mals resultats d’una part de l’alumnat podrien estar reforçats per les males expectatives del seu professorat. Això porta a plantejar-nos fins a quin punt les expectatives inicials del professorat envers l’aprenentatge del seu alumnat poden modificar-se i fins a quin punt això pot ajudar l’alumnat a millorar els seus resultats acadèmics i altres aspectes de caire personal i afectiu. Aquest estudi s’interessa per l’efectivitat d’aquells programes que intervenen sobre les expectatives del professorat envers el seu alumnat.
Les polítiques actives d’ocupació són la cara més visible de les mesures adoptades pels governs per lluitar contra una desocupació juvenil persistent, que s’ha agreujat per les crisis del 2008 i 2020. Entre aquestes mesures, els programes de segona oportunitat, centrats en la millora de la formació integral com a palanca per millorar el retorn educatiu i les transicions al treball de les persones joves, són particularment importants en un context laboral marcat per la intensificació de la competència per aconseguir feina.
El factor principal que ha motivat els programes Caixa d'Eines i EducArts és un accés limitat a la cultura per part de la població escolar en determinats barris de la ciutat de Barcelona, així com una situació de desigualtat respecte a la resta de territoris. Entre les possibles causes s’identifiquen les oportunitats que pot oferir tant l’entorn familiar com el propi territori, on en alguns casos hi hauria menys oferta i menor densitat de teixit cultural i associatiu.
L’abandonament escolar prematur (AEP) és un problema reconegut arreu de la Unió Europea. A Catalunya, si bé les xifres s’han reduït significativament en la darrera dècada, el percentatge d’abandonament escolar segueix sent del 19% (2019). Per tant, la problemàtica segueix ben vigent i constitueix una prioritat política per part de les diverses administracions responsables.
El procés d’admissió de l’alumnat és aquell en el que han de participar totes les persones que volen accedir per primera vegada a un ensenyament finançat amb fons públics impartit en centres de titularitat pública o privada sota concert educatiu. Dins d’aquest procés general, l’objecte d’estudi d’aquest informe és el procés d’admissió de l’alumnat a centres de la ciutat de Barcelona per cursar segon cicle d’educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria.
La xarxa escolar es defineix com un grup d’organitzacions que treballen conjuntament per resoldre problemes o per atendre determinades necessitats que normalment són massa complexes perquè una sola organització pugui resoldre-les. Es parteix de la premissa que, si treballen de manera col·laborativa, les escoles són més efectives per emprar la seva capacitat organitzativa i millorar l’aprenentatge de l’alumnat.
El context postcovid-19 ens obliga a la virtualització d’una gran part del procés d’ensenyament-aprenentatge i, alhora, fa més urgent la necessitat d’evidències sobre l’impacte de l’ús de les tecnologies digitals a l’educació (des d’infantil a secundària). Molts estudis arreu han revisat el paper d’aquestes tecnologies en contextos educatius diversos, en termes d’efectivitat (millora en l’aprenentatge, desenvolupament de competències, motivació...) i dels factors clau necessaris per implementar-les (rol del docent, base pedagògica, tipologia d’eines...).
L’any 2019 els Plans Educatius d’Entorn fan un pas endavant amb la re-conceptualització de les seves actuacions i l’ampliació de la franja d’edat de la població a atendre. Els Plans Educatius d’Entorn 0-20 (PEE 0-20) es conceben com un instrument per donar una resposta integral i de tipus comunitària a les necessitats educatives de l’alumnat més enllà de l’àmbit acadèmic.