Vés al contingut

Evidències sobre diferents models de jornada escolar

La quantitat de temps que els alumnes passen a l’escola i la distribució del mateix al llarg de la jornada escolar són decisions de política educativa que poden tenir un impacte en el rendiment escolar dels alumnes i en el seu benestar, així com en el benestar i les possibilitats de conciliació laboral i familiar dels progenitors i del professorat. 

A Catalunya i a la resta de l’Estat espanyol coexisteixen dos models diferenciats de jornada escolar. La jornada escolar contínua concentra l’horari escolar al matí, mentre que la jornada escolar partida incorpora una pausa per dinar i classes també en horari de tarda. 

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya està interessat en iniciar un debat sobre la configuració horària dels temps escolars amb la comunitat educativa, que estigui informat en l’evidència científica. Per aquest motiu, a principis de 2024 ha encarregat a Ivàlua una avaluació completa de la configuració horària de l’educació obligatòria a Catalunya.

Saber quines evidències existeixen sobre l’impacte de la configuració horària en el rendiment escolar, la conflictivitat, la salut i el benestar d’alumnat i professorat, la conciliació laboral i familiar dels progenitors i del professorat, així com d’altres dimensions d’interès, i com es traslladen aquestes evidències a l’actual situació a Catalunya.
Tenir un coneixement més ampli sobre la realitat actual i com els diferents actors perceben l’actual configuració horària a primària i secundària.
Entendre l’impacte de la jornada contínua als 25 centres pilot de primària i als centres de secundària sobre el rendiment escolar, la conflictivitat, la salut i el benestar d’alumnat i professorat, la conciliació laboral i familiar dels progenitors i del professorat, i sobre altres dimensions d’interès, i com es traslladen aquestes evidències a l’actual situació a Catalunya.
Obtenir un ventall de possibles alternatives de millora de la situació actual amb l’objectiu de poder concretar alternatives polítiques que puguin conjugar les necessitats i interessos tant de l’alumnat, com dels docents, famílies i altres agents educatius.