Vés al contingut

Regulació dels dispositius mòbils als centres educatius d’ESO

Aquest informe té com a objectiu aportar evidències per a la presa de decisions sobre la regulació de l’ús dels telèfons mòbils per part de l’alumnat als centres educatius de Catalunya, després del primer curs d’implementació (2024-2025). Aquesta regulació s’ha desenvolupat en resposta a un debat social creixent sobre els efectes negatius dels mòbils a les escoles, i estableix un marc d’usos diferenciats segons l’etapa educativa: prohibició total a primària i dues opcions a secundària (prohibició total o ús restringit amb finalitats pedagògiques). 

El Departament d’Educació i Formació Professional ha impulsat dues estratègies per avaluar la mesura: la creació d’una comissió d’experts i l’encàrrec a Ivàlua d’una anàlisi sobre la seva implementació.

Entendre com s’ha traslladat la regulació general en la normativa i pràctica dels centres i identificar les dificultats que els centres han afrontat aquest curs per aplicar la normativa establerta.
Captar els efectes percebuts d’aquesta regulació, per part dels diversos agents de la comunitat educativa, en les condicions per a l’aprenentatge i en la convivència als centres educatius.
Identificar aprenentatges de l’experiència d'altres territoris en la regulació de l’ús dels telèfons mòbils que puguin servir per millorar les condicions d’aprenentatge i de convivència als centres educatius de Catalunya.
L’evidència mostra que l’ús educatiu del mòbil pot ser beneficiós si està ben planificat, però l’ús lliure genera distraccions. La prohibició dels mòbils pot millorar el rendiment acadèmic ja que en redueix els usos impropis. Aquesta millora podria donar-se sobretot en l’alumnat amb més dificultats.
Pel que fa al benestar emocional, els resultats de l’evidència són mixtos: els mòbils poden afavorir la motivació i la comunicació, però també s’associen a un augment de conductes d’assetjament. Tot i que les evidències no són concloents, sembla que la prohibició tendiria a millorar el clima d’aula i a reduir l’assetjament.
Segons dades d’una enquesta al professorat i als equips directius de centres d’ESO, el 60% dels centres han optat per la prohibició parcial dels mòbils, però l’ús educatiu que se’n fa és limitat: només un terç del professorat l’utilitza, i majoritàriament de forma molt puntual.
El 89,6% del professorat valora positivament la regulació. Allà on perceben que la regulació ha tingut un impacte més notori és en la millora de la convivència i en la reducció de conflictes.
Preveure mesures per respondre als reptes d’implementació de la normativa. Cal establir mesures de suport als centres per facilitar la implementació efectiva de la normativa sobre l’ús dels mòbils. En concret, és necessari ajudar els centres a resoldre dificultats logístiques, com la gestió dels espais per deixar els mòbils i el control del seu ús; definir criteris clars i compartits per regular els usos puntuals dels mòbils amb finalitats educatives; i es recomana prohibir l’ús dels rellotges intel·ligents a l’aula i establir protocols per a la seva custòdia.
Dissenyar una estratègia per incloure de manera efectiva i sostenible l’abordatge de l’ús saludable dels dispositius digitals des dels centres educatius. Es proposa dissenyar tallers per adolescents i famílies per promoure un ús responsable i saludable dels dispositius digitals. Els tallers per a joves han de tractar hàbits digitals saludables, riscos associats i estratègies de desconnexió. Així mateix, cal oferir formació a les famílies per ajudar-les a acompanyar els fills en l’ús del mòbil i prevenir riscos digitals. Les sessions per a famílies haurien d’oferir-se en formats diversos i amb materials de suport per garantir-ne l’eficàcia.
Garantir la disponibilitat de tauletes o dispositius mòbils del centre. Es recomana que els centres disposin de tauletes o dispositius propis per garantir l’equitat i el control pedagògic.
Elaborar una guia d’ús pedagògic dels mòbils. Es recomana elaborar una guia pràctica amb propostes contextualitzades per orientar el professorat en l’ús educatiu dels mòbils.
Donar continuïtat a l’anàlisi quantitativa i explorar la viabilitat d’avaluar l’impacte de la regulació. Es proposa seguir analitzant l’impacte de la regulació per millorar la presa de decisions. És recomanable fer un seguiment temporal per detectar efectes a llarg termini en l’aprenentatge i el benestar.