Skip to main content

Ivàlua presenta els resultats de l’avaluació sobre els ajuts per persones treballadores afectades per un ERTO o amb contracte fix discontinu durant la pandèmia

• L’ajut, que pretenia compensar la pèrdua d’ingressos de persones afectades per la baixada d’activitat durant la pandèmia, va tenir un efecte positiu en la despesa setmanal de les persones beneficiàries a curt termini.
• L'ajut va arribar al 74% de les persones que es trobaven en ERTO durant el període requerit per les dues convocatòries.
Ivàlua potencia la formació en avaluació amb l'objectiu d'ampliar la comunitat d'avaluació

L’ajut extraordinari a persones treballadores afectades per un ERTO o amb contracte fix discontinu, que va comptar amb dues convocatòries (març i juliol de 2021), va ser una mesura de la Generalitat de Catalunya per mitigar els efectes negatius de la pandèmia sobre un dels col·lectius de persones treballadores més afectats. L'ajut tenia com a objectiu compensar la pèrdua d’ingressos d’aquestes persones treballadores i consistia en una transferència no condicionada fixa d’entre 600 i 900€, segons la convocatòria i el nombre de dies que feia que la persona es trobava en ERTO. 

Aquesta avaluació forma part d’una sèrie d’avaluacions sobre els diferents ajuts atorgats per la Generalitat de Catalunya per revertir els efectes econòmics adversos derivats de la baixada d’activitat durant la pandèmia de la Covid-19, encarregades pel Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya a Ivàlua.

 

Avaluació de l’impacte

L’avaluació de l’impacte ha estat realitzada per un equip conjunt de CaixaBank Research i la UPF, liderats per Oriol Aspachs (CBK Research) i Jose G. Montalvo (UPF). L’equip ha analitzat els efectes de l’ajut sobre la despesa total i categories de despesa -inclosa l’extracció d’efectiu- de les persones beneficiàries durant les setmanes posteriors a la percepció de l’ajut a partir de les dades de consum del Monitor de Desigualtat de CaixaBank Research., que veu de dades anonimitzades de transaccions financeres registrades en comptes bancaris personals de CaixaBank. La metodologia emprada en aquest cas ha estat les dobles diferències esglaonades a partir de l’anàlisi de transaccions financeres dels bancs: la retirada d’efectiu, la despesa total setmanal amb targeta i la despesa total setmanal per tipus de producte. 

Els resultats de l’avaluació de l’impacte mostren que els efectes en el consum van ser de 100€ addicionals la primera setmana, un efecte que es dilueix un mes i mig després de rebre l’ajut. L’efecte es concentra principalment en la retirada d’efectiu i en les categories de béns durables en primer lloc, seguit dels bens essencials i oci. Aquest efecte es dissipa en entre 4 i 6 setmanes després de la seva recepció.

Els resultats de l’anàlisi d’impacte apunten que, tot i que l’impacte de l’ajut és estadísticament significatiu durant les primeres setmanes posteriors a rebre’l, també és econòmicament petit i força limitat. Els resultats van en línia amb els de l’avaluació de la implementació que diu que l’ajut va aportar certa tranquil·litat a les persones beneficiàries, tot i no suposar un gran canvi, ja que diverses opinions apunten que es tractava d’una quantia força limitada.

 

Avaluacions del disseny i de la implementació

L’avaluació de l’impacte complementa l’avaluació del disseny i l’avaluació de la implementació dels ajuts i subvencions COVID-19 desplegats per la Generalitat de Catalunya que es van publicar el darrer juny, i que analitza la cobertura, la suficiència dels recursos, el funcionament tècnic i el valor afegit de l’ajut segons les perspectives dels agents involucrats en el seu disseny i execució.

Els resultats de l'avaluació del disseny mostren que segons la literatura acadèmica hi ha evidència que les mesures adoptades poden augmentar els nivells d’ingressos de les persones treballadores afectades per sistemes de regulació temporal de l’ocupació.

Existeix un cert consens entre els agents entrevistats en considerar que el grau de cobertura d’aquest ajut va ser ampli. El pressupost total de les 2 convocatòries va ser de 172 milions d’euros i va arribar a 217.657 persones beneficiàries, el 74% de les persones que es trobaven en ERTO durant el període requerit per les dues convocatòries (desembre del 2020 per la primera i maig del 2021 per la segona).

Respecte el funcionament tècnic, es considera per part dels agents com un procediment senzill i accessible. En canvi, no es troba consens entre els actors en relació a la suficiència de la quantia de l’ajut, tot i que les persones entrevistades consideren, com s’apuntava anteriorment, que l’augment dels ingressos, tot i ser una quantia petita, va aportar-los tranquil·litat.

 

Recomanacions de les avaluacions

De les avaluacions se n’extreuen una sèrie de recomanacions que apunten a revisar els condicionants de les quanties dels ajuts, en el sentit d’adaptar-les a les necessitats específiques de les persones beneficiàries; millorar el sistema d’intercanvi de dades; i, assegurar mecanismes que permetin fer comprovacions.

 

Avaluacions del ajuts Covid-19 de la Generalitat de Catalunya

Aquesta avaluació forma part d’una sèrie d’avaluacions dels ajuts que la Generalitat de Catalunya va desplegar per mitigar els efectes econòmics adversos per la pandèmia de la COVID-19.

Ajuts i subvencions COVID-19 desplegats per la Generalitat de Catalunya
 

Troba els informes i materials de difusió sobre aquesta avaluació:

Avaluació Ajuts per persones treballadores afectades per un ERTO o amb contracte fix discontinu
 

Accedeix a la resta d’avaluacions dels Ajuts:

Avaluació dels ajuts extraordinaris per a petites empreses amb persones en situació d’ERTO 

Avaluació Ajuts extraordinaris per a persones treballadores autònomes