Skip to main content

GP 18 - La perspectiva de gènere a l’avaluació de polítiques públiques

Què és una avaluació que inclou la perspectiva de gènere?

Avaluar amb perspectiva de gènere és possible en qualsevol mena de política i programa. Una avaluació amb perspectiva de gènere:

  • Revisa i qüestiona la pràctica d’avaluació i aplica les tècniques i anàlisis pertinents per assegurar que l’avaluació no conté biaixos de gènere.
  • Analitza les implicacions de la intervenció avaluada en termes de gènere.
  • Reconeix que programes i polítiques no són neutrals en termes de gènere i poden tendir a reproduir la desigualtat de gènere.
  • Contribueix activament a entendre l’origen de les desigualtats de gènere i identificar maneres de reduir-les.
  • Promou la rendició de comptes en termes d’igualtat de gènere.

 

Guia pràctica 18 - La perspectiva de gènere a l’avaluació de polítiques públiques CAT

 

Guía práctica 18 - La perspectiva de género en la evaluación de políticas públicas ESP

  • Avaluar només les polítiques o programes dirigits a la igualtat de gènere i/o que han estat dissenyats amb perspectiva de gènere.
  • Avaluar només les qüestions relacionades amb el gènere deixant de banda la intervenció la intervenció en qüestió.
  • Una metodologia específica que fa servir eines i tècniques complicades amb les quals no estem familiaritzats.
  • Una avaluació qualitativa.

Incloure la perspectiva de gènere en les avaluacions és una qüestió d’acompliment de la normativa, d’equitat i de qualitat, i indispensable per generar elements de coneixement que millorin les polítiques, en general i en clau d’igualtat de gènere. Fer-ho és rellevant per:

  • Complir amb els objectius polítics i donar compliment a les disposicions normatives existents en matèria de gènere i transversalitat de gènere.
  • Corregir biaixos de gènere que afecten la producció de coneixement en les avaluacions.
  • Incorporar la veu de col·lectius amb menor presència en òrgans de decisió.
  • Generar evidència més pertinent i més útil pel disseny i implementació de les polítiques.
  • Visualitzar les desigualtats i contribuir a dissenyar intervencions públiques que les tenen en compte i miren de pal·liar-les.

La inclusió de la perspectiva de gènere en l’avaluació ha de ser un procés actiu i intencional pel que cal aplicar estratègies específiques per desenvolupar avaluacions sensibles en termes de gènere. A grans trets, la guia inclou eines i recursos per:

  • Revisar la pràctica i la mirada de l’equip d’avaluació i les tècniques i anàlisis d’avaluació que s’apliquen amb la intenció de fer l’exercici d’avaluació sensible al gènere.
  • Revisar la política que s’avalua considerant el seu enfocament de gènere (explícit o implícit) i les seves implicacions i efectes sobre les relacions de gènere (ONU Mujeres, 2015).

Cal destacar, però, que no existeix una recepta única de com incorporar la perspectiva de gènere; es tracta més aviat d’una mirada o aproximació a incorporar en cada avaluació concreta i això es pot fer de formes molt diverses i concretades contextualment. En aquest sentit, la voluntat de la guia no és definir una fórmula de com ha de ser una avaluació amb perspectiva de gènere, sinó oferir una sèrie d’eines i recursos per incorporar la perspectiva de gènere en les avaluacions que puguin ser útils en diferents contextos.

La incorporació de la perspectiva de gènere a les avaluacions ha estat limitada. La tendència general és més aviat a desenvolupar avaluacions cegues al gènere, és a dir, que no tenen en compte aquest eix de desigualtat i que no es plantegen com les normes i pràctiques de gènere afecten la producció de coneixement en l’execució de l’avaluació.

La manca d’experiències juntament amb les dificultats per concretar com aplicar la perspectiva de gènere en termes i àmbits específics, complica que es desenvolupin avaluacions de gènere en tots els àmbits.

En aquest sentit, la guia vol ser un recurs útil per promoure l’avaluació amb perspectiva de gènere. L'avaluació és un procés d'aprenentatge progressiu, per tant, a més experiències d’avaluació que incorporen perspectiva de gènere, més aprenentatges obtindrem i millors avaluacions podrem fer.