Skip to main content

NOVA DATA | Aula oberta del projecte Què funciona en educació? | Aprenent per projectes: estratègies i programes que funcionen

En quina mesura funciona l’aprenentatge basat en projectes? Quines són les característiques dels programes amb més impacte?

Nova data | Aula oberta | 12 desembre | 18-20h | Biblioteca Francesca Bonnemaison

Inscripcions tancades

En els darrers anys a Catalunya, l’aprenentatge basat en projectes ha guanyat popularitat sota el paraigües d’organitzacions internacionals, governs i centres educatius que veuen en aquesta metodologia una eina per a millorar l’aprenentatge de l’alumnat i promoure les competències del segle XXI mitjançant l’exploració, la creació i la construcció de solucions a problemes.

Tanmateix, el disseny i implementació d’aquesta metodologia és ben diversa entre els diferents centres, segons quin sigui el seu abast curricular (projectes d’assignatura o globalitzats), la seva durada, la seva vinculació amb el projecte educatiu de l’escola, en funció del perfil d’alumnes amb qui es treballa i el grau d’autonomia que se li atorga, segons la participació o no de personal expert extern al centre, etc.

Alhora, cal dir que l’aprenentatge per projectes no és pas una metodologia nova de treball pedagògic, de tal manera que disposem a dia d’avui d’evidència acumulada, avaluacions i estudis internacionals, que ens informen sobre com d’efectiu pot arribar a ser quan hi ha en joc la millora de les competències i els resultats dels alumnes. Què ens diu aquesta evidència? En quina mesura funciona l’aprenentatge basat en projectes? Quines són les característiques dels programes amb més impacte? Per a qui són més efectius aquests programes? És recomanable estendre aquesta pràctica educativa a Catalunya?

La finalitat del debat que aquí anunciem és donar resposta a aquests interrogants. El debat serà presentat per Marc Balaguer, Director d’Ivàlua, i moderat per Ismael Palacín, Director de la Fundació Jaume Bofill.

En una primera part de l’acte, es presentarà la revisió d’evidències elaborada per Marc Lafuente (consultor educatiu i doctor en Psicologia de l’Educació). Aquest informe sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes que diferents models i programes de treball per projectes tenen sobre els resultats educatius de l’alumnat.

En la segona part de l’acte, comptarem amb una taula rodona formada per professionals i experts en la matèria, que reflexionaran sobre la manera de traslladar les evidències a la realitat de les nostres escoles i sistema educatiu.

Aquest debat està organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill en el marc del projecte Què Funciona en Educació, una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats al nostre país. L’accés a l’acte és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències.

 

Projecte Què funciona en educació?

Coordinació projecte: Jordi Sanz (Ivàlua) i Miquel Àngel Alegre (Fundació Bofill)