El programa Què funciona en educació? identifica com afavorir l’aprenentatge a través de l’avaluació i com combatre els comportaments disruptius a l’aula
En el marc del programa Què funciona en educació?, Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill han organitzat durant el mes de maig dues activitats de reflexió i participació amb agents de la comunitat educativa.
A la jornada El com, el què i el per a què de l'avaluació de l'alumnat sobre la incidència de les diferents formes d’avaluació en els resultats educatius de l’alumnat, que es va celebrar al Caixa Fòrum el 14 de maig, es va presentar un estudi sobre l’impacte que diversos tipus d’avaluació formativa tenen en el progrés educatiu de l’alumnat de primària i secundària. L’estudi, elaborat per Sheila González Motos, investigadora de la UAB, conclou que aquests mecanismes d’avaluació milloren els resultats d’aprenentatge dels alumnes més vulnerables tant acadèmicament com socialment. Es calcula que l’avaluació formativa pot incrementar entre 4 i 8 mesos el ritme d’aprenentatge de l’alumnat.L’estudi identifica quins són els factors que calen per fer útil l’avaluació formativa i quins són els formats que van millor per als diferents perfils d’alumnat. La seva implantació és irregular i sovint entra en conflicte amb formes d’avaluació més ortodoxes, de manera que la seva aplicació comporta una aposta pel canvi.Janet Looney, directora del European Institut of Education and Social Policy va fer una conferència preguntant-se com integrar les avaluacions formatives i sumatives dins un mateix sistema d'avaluació de l'alumnat. A banda d’aquestes conferències, hi van haver taules rodones amb autoritats, experts i responsables de centres educatius sobre com avaluar per aprendre i sobre les proves externes. La jornada va concloure amb un diàleg final entre Xavier Chavarria, inspector d’educació en cap de Barcelona, i Janet Looney.
El 22 de maig es va celebrar una nova aula oberta sota el títol “Zero en conducta”: què funciona per millorar les actituds i el clima d’aprenentatge als centres? en què Miquel Àngel Alegre, l’ex-analista d’Ivàlua i cap de projectes de la Fundació Jaume Bofill, va presentar l’informe Els programes conductuals milloren les actituds i els resultats de l'alumnat?, una revisió d’evidències al voltant de quina ha de ser la resposta i com combatre els comportaments disruptius de l’alumnat. L’informe conclou que les conductes disruptives, de desafiament o agressivitat dels alumnes es poden prevenir i corregir des de l'escola i identifica les fórmules i formats dels programes conductuals i actitudinals més adients per cada edat. Posteriorment hi va haver un debat amb la participació de Maria Jesús Comellas, directora del GRODE - Universitat Autònoma de Barcelona i coordinadora de l’Observatori de la Violència a les Escoles; José Ramón Ubieto, psicoanalista i professor de la Universitat Oberta de Catalunya; David Rodríguez, president de la Fundació Main; i Gené Gordó Aubarell, Sub-directora General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa del Departament d’Ensenyament.