Pasar al contenido principal

Maleta de les famílies

El programa en matèria d'educació Maleta de les famílies planteja millorar l’acompanyament que les famílies fan als seus fills en les transicions postobligatòries; augmentar les taxes de graduació i continuïtat formativa; millorar la tria d’opcions de formació postobligatòria; augmentar la compleció dels estudis postobligatoris; i, en conjunt, prevenir l’abandonament escolar prematur dels alumnes.

Pel que l'avaluació de la implementació, aquesta inclou l'estudi de les característiques de les famílies participants i dels seus fills i filles; la seva valoració de les activitats del programa; l'anàlisi dels informes redactats per les orientadores del programa sobre el desenvolupament dels tallers i de les tutories; i 13 entrevistes semi-estructurades amb agents clau i dos grups de discussió amb els agents més directament involucrats en la provisió del programa (orientadores del programa i tècnics municipals).

Analitzar la implementació del programa des del punt de vista de l'interès i oportunitat; l'accés dels participants; els objectius i problemàtica abordada; i les activitats dutes a terme.
Sembla una idea compartida que la raó de ser del programa és sumar estratègies a uns serveis d’orientació que són percebuts com a infradotats en els contextos d’ensenyament secundari, en especial quan es tracta d’arribar al seguiment de les famílies.
Un 64,7% de les famílies amb opció de participar al programa van assistir al primer taller, i un 59% al segon taller. Destaca l’elevat nivell d’assistència al Municipi H (92% en tots dos tallers) i el reduït volum de participació al Municipi G (31% en els dos tallers). Els municipis adopten nomenclatures amb lletres.
Les persones entrevistades han valorat els tallers molt positivament, atorgant un valor especial a la professionalitat amb què es varen portar a la pràctica.
Ampliar i millorar el flux de comunicació i informació entre els diferents agents implicats en el desenvolupament del programa.
Implicar de forma més directa els responsables d’orientació dels instituts i dels ajuntaments en la planificació i també en l’execució de les activitats del programa, especialment, en els tallers grupals d’orientació.
Incrementar els recursos materials i formatius en mans dels instituts i els ajuntaments per tal que aquests puguin adreçar amb més garanties estratègies d’orientació a les famílies com les que contempla el programa.
Adequar part de la operativa del programa i del suport proporcionat per la Diputació de Barcelona a les particularitats de cada ajuntament i de la xarxa de centres del municipi.
Dur a terme accions amb l’objectiu d’incrementar el nivell d’assistència als tallers: captació de participants; compromís per part de les famílies i trucades de recordatori poc abans de realització dels tallers.
Plantejar-se l’avançament del moment en què es programen les tutories, traslladant-lo just abans de la finalització del segon trimestre de curs; o alternativament destinar tots els esforços humans i materials a la programació i realització de les sessions de tallers.