Jornada: QUÈ FUNCIONA EN EDUCACIÓ? El com, el què i el per a què de l’avaluació de l’alumnat: evidències i propostes
Programa i inscripcions
Programa
Accedeix al programa de la jornada
CaixaForum Barcelona
Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8
Dilluns 14 de maig de 2018
De 9h a 14h
El perquè de la jornada
Sovint associem l’avaluació de l’alumnat a la valoració que el professorat fa dels seus nivells competencials al final d’un període més o menys ampli (unitat didàctica, semestre o curs), sigui a través de proves escrites, exàmens orals, treballs individuals o activitats grupals, entre d’altres instruments. Sempre des d’un plantejament qualificador i finalista.
Tanmateix, fa temps que des de diferents corrents pedagògiques s’aposta per un altre tipus d’avaluació. Es parla aleshores d’avaluació contínua, de coavaluació i autoavaluació, d’avaluació facilitadora i autoreferenciada o, més genèricament, o d’avaluació formativa. Rere aquests replantejaments es troba la voluntat de fer de l’avaluació i el feedback un recurs per al progrés i la millora dels aprenentatges. I és en aquest context que s’elaboren (o reelaboren) metodologies i eines d’avaluació i regulació com les rúbriques, els portafolis o les bases d’orientació.
A ningú se li escapa, però, que unes i altres funcions, usos i instruments avaluatius estan actualment cridats a conviure en el dia a dia de les escoles i la pràctica docent. Avaluació formativa, sumativa, diagnòstica, finalista, estandarditzada o adaptada, interna o externa, normativa o autoreferenciada, qualificadora o facilitadora, etc., com es poden complementar? Com alinear-les amb un objectiu de millora dels aprenentatges? I amb un objectiu de rendició de comptes? Quines avaluacions funcionen millor per valorar i estimular els diferents tipus de competències (cognitives, socioemocionals, metacognitives) Pot l’avaluació diagnòstica estandarditzada alimentar l’avaluació formativa, i viceversa?
La finalitat d’aquesta jornada és donar resposta a aquests interrogants. Amb aquest propòsit, comptarem amb la presència de Janet Looney, que oferirà la ponència marc de l’acte. La jornada inclourà la presentació de l’article “És l’avaluació un mecanisme de millora del rendiment escolar?” (Què funciona en educació, 9), elaborat per Sheila González, així com diferents contribucions i espais de debat al voltant d’aquests temes.
Activitats de la jornada
Acreditacions (8:30 - 9:00)
Obertura (9:00 - 9:30)
Marc Balaguer, Director de l'Institut d'Avaluació de Polítiques Públiques
Ismael Palacín, Director de la Fundació Jaume Bofill
Presentacions. El com, el què i el per a què de l'avaluació de l'alumnat (9:30 - 11:00)
Presenta: Núria Comas, Ivàlua
El feeedback formatiu: quines estratègies són més efectives, per a què i per a qui?
Sheila González Motos, recercadora de la Universitat Autònoma de Barcelona
Com integrar les avaluacions formatives i sumatives dins un mateix sistema d'avaluació de l'alumnat?
Janet Looney, Directora del European Institut of Education and Social Policy
Pausa-cafè (11:00-11:30)
[Taules de debat paral·leles] Taula 1. Avaluar per aprendre: experiències i reflexions (11:30-13:00)
Modera: Mònica Nadal, Fundació Jaume Bofill
Neus Sanmartí, Universitat Autònoma de Barcelona
Instruments de regulació i feedback formatiu
Àngel Domingo, Subdirector general d'Innovació, Formació i Orientació, Departament d'Ensenyament
Xarxa de Competències Bàsiques i avaluació
Sergi del Moral, Cap d'estudis de l'Institut Escola Les Vinyes
La implicació de les famílies en l'avaluació formativa
Jaume Feliu, Cap d'estudis de l'Institut Salas i Xandri
Les TIC i l'avaluació formativa
[Taules de debat paral·leles] Taula 2. Les proves externes: més enllà de l'avaluació diagnòstica (11:30-13:00)
Modera: Miquel Àngel Alegre, Fundació Jaume Bofill
Joan Mateo, President del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu i Secretari de Polítiques Educatives
Com apropar l'avaluació diagnòstica a l'avaluació formativa, i viceversa
Xavier Chavarria, Inspector en cap de Barcelona
Limitacions i potencialitats de les proves diagnòstiques per a la millora dels aprenentatges
Raquel Garcia, Directora de l'Escola Joaquim Ruyra
Miquel Charneco, Cap d'estudis de l'Escola Joaquim Ruyra
Com afrontar i utilitzar les proves diagnòstiques en un sentit formatiu
Xavier Bonal, Universitat Autònoma de Barcelona
Què pot aportar la recerca amb dades estandarditzades a la millora dels centres i del sistema?
Diàleg. El futur de l'avaluació (13:00-13:45)
Xavier Chavarria, Inspector en cap de Barcelona
Janet Looney, Directora del European Institut of Education and Social Policy
Cloenda (13:45-14:00)
Joan Mateo, President del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu i Secretari de Polítiques Educatives
Frederic Udina, President del Consell Rector de l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques
Segueix la jornada per Twitter
Contacte
Per qualsevol dubte sobre la jornada us podeu posar en contacte amb nosaltres a través de l’adreça de correu electrònic [email protected] o el telèfon 93 554 53 00.