Pasar al contenido principal

QFcP 05 - Què funciona contra la pobresa? Una revisió sistemàtica d’intervencions i programes per garantir un estat de benestar durant la infància i adolescència en contextos vulnerables

Aquest informe presenta una revisió sistemàtica de la literatura  internacional sobre l’avaluació d’intervencions, programes i  polítiques públiques orientades a millorar el benestar emocional  d’infants i adolescents en situació de pobresa. És el cinquè volum de  la col·lecció "Què funciona contra la pobresa infantil?", i té com a  objectiu identificar les intervencions més efectives en aquest àmbit,  analitzant-ne la diversitat d’enfocaments i abordatges.

L’anàlisi dels resultats es contextualitza en la realitat social i  econòmica de Catalunya, amb l’objectiu d’explorar la viabilitat i  l’adaptabilitat de les intervencions exitoses implementades en altres  entorns.

La infància i l’adolescència són etapes clau per a l’aprenentatge, la  construcció de la identitat i el desenvolupament integral. Durant aquest període, factors com la pobresa, la discriminació o la violència poden generar una major vulnerabilitat davant els problemes de salut mental, amb impactes diferenciats segons el gènere i altres eixos de desigualtat social. De fet, es calcula que fins al 80% dels trastorns mentals es manifesten per primera vegada abans dels 26 anys (Caspi et al., 2020), la qual cosa posa en relleu la  importància de promoure la salut mental, fomentar el benestar  emocional i garantir la detecció i intervenció precoç. Així mateix, cal  tenir en compte que el malestar emocional en aquestes etapes pot  tenir repercussions a llarg termini, tant en la salut física com  emocional de les persones adultes, amb conseqüències directes en el benestar col·lectiu i en la cohesió social.

Davant l’elevada incidència d’aquesta problemàtica i els seus efectes negatius, es fa evident la necessitat de reforçar les intervencions  adreçades a infants i adolescents en situació de vulnerabilitat.  Aquest informe aspira a ser una eina útil per a responsables de  polítiques públiques, concloent amb les idees més destacades i  futures implicacions d’intervenció pública.

 

Publicació disponible a partir del 4 de juliol.

Portada Revisió 3 QFcPI