Aula oberta: quines mesures poden ajudar a aconseguir un lideratge més efectiu en els centres educatius?
L'evidència recent indica que els líders dels centres educatius juguen un paper rellevant en la millora dels processos d’aprenentatge i els resultats acadèmics de l’alumnat. Dotar els centres d'equips directius i de models de lideratge efectius, entenent com a tals aquells conduents a millores, entre d’altres, en els resultats acadèmics, és clarament fonamental per a la millora de l’educació en el seu conjunt.
Quines mesures poden ajudar a aconseguir un lideratge més efectiu en els centres educatius? Aquesta és la qüestió que es provarà de respondre a l’aula oberta que tindrà lloc el 22 de novembre, a les 18h, al Palau Macaya. L’acte s’inscriu en el projecte Què funciona en educació?, liderat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill, i que és una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats a Catalunya.
L'acte, que serà presentat per Marc Balaguer, director d’Ivàlua, i moderat per Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, partirà de la revisió d’evidències que ha elaborat els investigadors Álvaro Choi (Professor al Departament d'Economia de la Universitat de Barcelona i investigador a l'Institut d'Economia de Barcelona (IEB) i Maria Gil (Professora al Departament d'Economia Aplicada de la Universidad Autónoma de Madrid), sota el títol “El lideratge de centre afecta el rendiment acadèmic dels alumnes?”. Aquest nou informe sintetitza l’evidència generada per recerques i avaluacions de diferents països sobre l’efecte del lideratge en els resultats de l’alumnat.
A la segona part de l'acte, dedicada al debat i a l’aterratge de la temàtica al nostre context, comptarem amb la participació especial dels següents experts:
- Xavier Chavarría, Inspector en cap a Barcelona Ciutat i vicepresident de l'European Forum on Educational Administration
- Josep Castillo i Adrián, Coordinador Postgrau en Direcció Estratègica de Centres Docents per a Ia Innovació i l’Èxit Educatiu de la Universitat de Vic.
- Isabel Sánchez Ibáñez, Directora de l’Escola Rius i Taulet i presidenta d'Axia-Associació de Directius de l'Educació Pública de Catalunya.
Volem debatre amb els participants qüestions com ara:
- Influeix en el rendiment dels alumnes el tipus de lideratge que es practica als diferents centres educatius? Quins tipus de lideratge tenen un impacte més significatiu?
- Com promoure i donar suport a una major distribució del lideratge, més enllà dels directors i directores d’escola ajudant als consells escolars en el seu lideratge?
- Quins requisits haurien de complir idealment els directors i directores de centres educatius? Cal establir criteris més estrictes per a la selecció? Com fer del lideratge escolar una professió atractiva, en termes de contractació, remuneració, incentius, organització professional i oportunitats professionals?
L’accés al debat és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències.