Pasar al contenido principal

Presentada al Regne Unit l’avaluació d’impacte dels “Tallers de capacitació digital per a persones de +55 anys” de la Xarxa de Biblioteques Municipals

Entre els dies 6 i 8 de setembre va tenir lloc a la Universitat de York el 12è Congrés Anual “Randomised Controlled Trials in Social Science”, centrat en la investigació amb dissenys experimentals en l’àmbit de les ciències socials.

L’analista d’Ivàlua Ramon Sabes-Figuera hi va presentar l’avaluació d’impacte del programa “Tallers de capacitació digital per a persones de +55 anys”, elaborada per Ivàlua per a la Gerència de Serveis de Biblioteques i el Servei de Planificació i Avaluació de la Diputació de Barcelona. La presentació (en anglès) es pot consultar a la pàgina del congrés.

El programa avaluat està destinat a l’alfabetització digital de persones de més de 55 anys. Es tracta de tallers impartits a les biblioteques municipals per la Fundació Pere Tarrés amb el suport de la Fundació Vodafone Espanya i en col·laboració amb la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM). La XBM va optar per fer-ne una avaluació amb un disseny experimental, que permet veure si el programa té els impactes esperats, així com explorar el seu marge de millora.

Amb dades d’entre 3 i 5 mesos posteriors a la finalització del curs, l’avaluació ha permès veure que el programa és eficaç en l’augment de l’ús d’internet. Tot i això, només ha contribuït a l’ús d’aquells propòsits directament relacionats amb les aplicacions utilitzades durant la capacitació. Per aquest motiu, es recomana incloure als tallers continguts relacionats amb totes aquelles competències digitals que es considerin necessàries. Per altra banda, no s’han trobat impactes de la participació en el curs en la xarxa social dels participants.

Finalment, tenint en compte que les persones interessades en els tallers ja feien un ús notable d'internet en el moment de preinscriure-s'hi, atraure persones amb perfils més allunyats d'internet podria ser que incrementés l'impacte d'aquest tipus de tallers.

Consulta l’informe complet