Vés al contingut

GP 19 - La incorporació de la participació en l’avaluació de polítiques públiques

Què vol dir incorporar la participació en l’avaluació?

Incorporar la participació en l’avaluació vol dir involucrar -en major o menor mesura- els grups d’interès del programa o política en qüestió en el procés de la seva avaluació. Apostar per la generació conjunta de coneixement, acceptant i posant en valor les opinions, preferències i decisions dels diferents agents implicats, i en especial, de les persones a qui està dirigida la política (Zukoski, Luluquisen, 2002). 

Guia pràctica 19 - La incorporació de la participació en l’avaluació de polítiques públiques CAT

Guía práctica 19 - La incorporación de la participación en la evaluación de políticas públicas ESP

L’avaluació participativa és un enfocament que involucra les parts interessades, és a dir, els agents implicats i persones beneficiàries d’un programa o una política, en totes les fases del procés d’avaluació, des del seu disseny fins a la recollida i anàlisi d’evidències o la formulació de conclusions i recomanacions. No necessàriament significa que tots els agents participen amb el mateix nivell d’intensitat, ni tampoc que tots ho fan en cadascuna de les fases; però la participació s’entén com una cessió de la capacitat de decisió, que no pot ser puntual ni instrumental, sinó que respon a la voluntat de donar veu a les persones a qui està destinada la política al llarg del procés de la seva avaluació.  

La participació dels agents implicats en el programa o la política en la seva avaluació és un procés en sí mateix polític i transformador, que deriva en la generació d’evidència més aterrada i més útil. En la mesura en què les persones implementadores i destinatàries de la política orienten el sentit de l’avaluació, augmenta la pertinença dels continguts d’aquesta i la viabilitat de l’aplicació dels seus resultats. De manera més concreta, incorporar la participació en el seguiment i l’avaluació dels projectes o les polítiques pot servir per a (Zukoski, Luluquisen, 2002; Estrella, Gaventa, 1997):  

  • Millorar l’acollida del programa o la política. 

  • Generar sinergies entre els diferents agents implicats.  

  • Consolidar els equips de treball i els processos col·laboratius de generació de coneixement.  

  • Contribuir al desenvolupament de les capacitats tècniques i de treball en xarxa.   

  • Identificar preguntes d’avaluació més rellevants.   

  • Millorar la comprensió dels efectes del programa.  

  • Generar aprenentatges i recomanacions rellevants.   

Lògicament, el llistat de possibles agents participants és específic de cada política; tanmateix, els rols dels agents en els programes sovint es repeteixen, de manera que a continuació s’ofereix un llistat que no cerca ser exhaustiu, sinó il·lustrar de qui parlem quan parlem de participació.  

  • Equip tècnic de l’administració que implementa el programa o la política;  

  • Població destinatària de la política (població diana / població beneficiària);  

  • Altres administracions o entitats implicades en el desplegament del programa o la política;  

  • Càrrecs polítics de les administracions implicades en el desplegament del programa o la política;   

  • Administracions o entitats proveïdores de recursos (emprats en el desplegament de la política);  

  • Entitats del tercer sector social vinculades, bé al territori on es desplega la política, bé a la problemàtica que aborda;  

  • Persones expertes en el tema;  

  • Persones beneficiàries indirectes del programa o la política;  

  • Societat civil.  

L’objectiu d’obrir la participació no és implicar tots agents vinculats o interessats en la política en tots els moments de l’avaluació. L’exercici més aviat passa per identificar-los tots i decidir qui convidar en cada moment, en funció d’allò que s’esperi de la seva participació.