Els programes d’orientació en les trajectòries educatives a debat
Aula Oberta | Orientació i assessorament en l’àmbit educatiu: com millorar les trajectòries d’èxit de l’alumnat?
L’evidència demostra que els alumnes que prenen bones decisions en l’itinerari educatiu tenen més èxit i que millorar l’orientació i assessorament en les trajectòries educatives és un antídot contra l’abandonament escolar prematur. Per tant, oferir a tots els estudiants serveis d’orientació, consulta i guia en les seves decisions i tries educatives pot esdevenir determinant per a les seves oportunitats educatives.
L’aula oberta Orientació i assessorament en l’àmbit educatiu: com millorar les trajectòries d’èxit de l’alumnat?, que tindrà lloc al palau Robert el 24 d’octubre de 18 a 20h, se centra en aquestes intervencions i la seva eficàcia. L’acte s’inscriu en el projecte Què funciona en educació?, liderat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill, i que és una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats a Catalunya.
A l'acte, que serà presentat per Marc Balaguer, director d’Ivàlua, i moderat per Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, es presentarà la revisió d’evidències sobre aquesta qüestió elaborat Sandra Escapa i Albert Julià. Aquest informe sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes de l'orientació educativa en les trajectòries acadèmiques dels estudiants. Aquest informe serà contrastat per Sílvia Amblàs (directora de l’Institut DEP i experta en la matèria tractada), qui presentarà les claus per aterrar aquestes evidències i àmbits de millora al nostre context.
En la segona part de l’acte, comptarem amb una taula rodona formada pels següents professionals:
- Manel Merino, DirectOR de l’Institut Torre Roja (Viladecans).
- Neus Gómez, assessora de la Gerència de Serveis Educatius de la Diputació de Barcelona.
- M. Carmen Olaya, Directora de l’Associació SaóPrat
La finalitat de l'aula oberta és respondre conjuntament a aquestes qüestions: Què sabem sobre l’efectivitat d’aquestes intervencions? Quines funcionen millor? En quines condicions? Per a quins col·lectius? I, sobretot, com podem fer per avançar cap a sistemes, dispositius i programes d’orientació educativa més efectius en el curt i en el llarg termini a casa nostra?
L’accés a l’acte és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències.