Quines beques motivarien els joves a estudiar i reduirien l’abandonament escolar prematur?
A Catalunya tenim una taxa d’abandonament escolar prematur (18% al 2016) molt superior a la mitjana europea (10,8%). Les polítiques de beques i ajuts a l’estudi són un instrument molt utilitzat amb l’objectiu de compensar les desigualtats socioeconòmiques de partida i possibilitar la continuïtat de l’alumnat en el sistema educatiu. Però, quin tipus de beques i ajuts poden ser realment efectives per combatre l’abandonament escolar i alhora millorar els resultats educatius a primària i secundària?
Aquesta és la qüestió central de l’aula oberta que tindrà lloc al Palau Macaya el proper 26 de setembre, de 18h a 20h. L’acte s’inscriu en el projecte Què funciona en educació?, liderat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill, i que és una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats a Catalunya.
En la primera part de l’acte, l’investigador Mauro Mediavilla farà una presentació de la revisió d’evidència generada per recerques i avaluacions sobre programes de beques i ajuts en diferents països. A partir d’aquí, tres experts es plantejaran preguntes clau al voltant dels models de beques útils pel context català:
- Quines són les necessitats bàsiques que al segle XXI haurien de cobrir les Beques Suport als alumnes de contextos desafavorits, més enllà del menjador o els llibres?
- Per què i per qui són necessàries les beques salari, encaminades a cobrir el cost-oportunitat de seguir estudiant durant les etapes post-obligatòries?
- Quin tipus d’incentius o premis poden motivar els joves a continuar els estudis i a assolir bons resultats?
- Quines noves modalitats de beques ajudarien a lluitar contra l’abandonament escolar?
- Quins haurien de ser els actors implicats (centres educatius, administració pública, entitats) i què haurien de fer per implementar de forma viable cada tipologia de beques?
Els ponents que intervindran en el debat són els següents:
- Francesc Colomé, expert en polítiques educatives.
- Joan-Carles Navarro, cap de la secció d’Educació a l’Ajuntament El Prat.
- Cristina Bellés, investigadora de la Universitat de Girona.
L’accés a l’aula oberta és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. Es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències.