Segmentar el programa en diferents línies d’ajuts adreçades als diferents objectius identificats, a fi que cada línia pugui guanyar coherència interna.
Incloure regles per evitar les participacions repetides en plans d’ocupació de diversos anys, a fi de reforçar la funció del programa com a graó per impulsar una carrera professional en el mercat laboral obert. Excloure, igualment, la possibilitat de contractar persones amb les que hagi existit una relació laboral recent en el mateix ajuntament, per evitar que el programa contribueixi a la precarització laboral a l’administració publica.
Distribuir els recursos entre ajuntaments emprant una fórmula més clara i transparent. En el cas que el programa se segmenti, l’assignació a les línies adreçades a l’increment de la ocupabilitat i a la inclusió social s’hauria de distribuir d’acord amb la distribució d’aturats de baixa ocupabilitat (majors de 45 anys i aturats de llarga durada) i de la prevalença de problemes socials (per exemple, d’acord amb el nombre de beneficiaris de la Renda Mínima d'Inserció), respectivament.
Modular l’assignació pressupostaria i el nombre de places del programa als cicles del mercat laboral, augmentant l’oferta en moments d’atur elevat, en què la funció del programa per amortir els impactes socials i econòmics de l’atur és més rellevant, i en què els efectes desplaçament són menys intensos.
Combinar la participació al programa amb dues mesures complementaries: d’una banda, les tutories en el mateix lloc de treball per part de companys amb més experiència, per tal d’evitar l’abandonament prematur en els perfils en risc d’exclusió social, i, de l’altra, l’orientació i assistència intensiva en la recerca de feina per part dels qui perdin el lloc de treball en finalitzar el període subvencionat.
Vincular i coordinar la part del programa adreçada a les persones en risc d’exclusió social amb el Programa Interdepartamental de la Renda Mínima d’Inserció, a fi d’arribar a dissenyar i oferir, d’una banda, solucions de més llarga durada per a aquelles persones que presenten dèficits de productivitat permanents que no poden ser pal·liats amb una experiència laboral d’uns pocs mesos.
Desenvolupar un registre administratiu per al programa, que permeti fer un seguiment del tipus d’aturat contractat, el tipus de lloc de treball creat i els projectes realitzats. Realitzar a més una avaluació d’impacte ex-post, a fi d’estimar l’impacte del programa en la participació laboral dels beneficiaris posterior al període subvencionat. Aquesta avaluació hauria de parar especial atenció a detectar els subgrups per al qual el programa és més efectiu.