Els radars redueixen en un 31% els accidents amb persones ferides i en un 20% els accidents amb víctimes greus o mortals
L’efectivitat dels radars augmenta amb el temps i no es detecta un augment d’accidents en punts propers

La consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha presentat aquest matí l’avaluació de l’impacte dels radars de velocitat realitzada per l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques – Ivàlua. L’informe revela que els radars de velocitat de punt fixos són molt efectius en la reducció de l'accidentalitat a les carreteres catalanes i conclou que aquests dispositius han evitat un total de 1.610 accidents amb persones ferides, 372 accidents dels quals amb víctimes greus o mortals, des del 2002 fins al 2023 a Catalunya.
Parlon ha destacat que “l'anàlisi mostra una reducció anual del 30,83% en el nombre d'accidents amb persones ferides i una reducció del 20,18% en els accidents amb víctimes greus o mortals en els trams de carretera on s'han instal·lat aquests dispositius”. “Aquestes xifres reafirmen que els radars fixos són una bona eina i una bona mesura en clau de seguretat viària i que de cara al futur hem d’abordar la possibilitat d’estendre'ls per tal de reduir l’accidentalitat”, ha afegit.
L'estudi, cofinançat pel Fons de Promoció per a l'Avaluació de Polítiques Públiques (PROAVA) del Departament d’Economia i Finances, destaca que l'efectivitat dels radars augmenta amb el temps, arribant a una reducció del 50% dels accidents a partir del dotzè any posterior a la seva instal·lació. Això suggereix un aprenentatge i una adaptació de la conducció per part dels usuaris de la via. A més, l'avaluació desmenteix la teoria de l'anomenat "efecte cangur", ja que no es detecta un augment dels accidents en punts propers als dispositius (entre 500 i 2.000 metres de distància), indicant que els radars no generen un comportament de conducció erràtic que en limiti l'efectivitat.
Els radars són especialment efectius per reduir els accidents en casos en què condueix un home o una persona jove (entre 25 i 44 anys); aquells que es produeixen per un error de conducció humà; els que tenen lloc de dia i entre setmana; i en els que hi ha involucrats vehicles lleugers i motocicletes.
Per garantir resultats robustos i fiables, l'avaluació s'ha centrat en estimar l’efecte dels radars de punt fixos utilitzant un model de dobles diferències. Aquesta metodologia permet aïllar l'efecte causal dels radars, superant limitacions metodològiques dels estudis previs, els quals podrien estar esbiaixats pel fet que els radars s’instal·len en punts de la via ja de per si amb una alta accidentalitat.
A partir d'aquests aprenentatges, l'informe d'Ivàlua formula diverses recomanacions clau com:
- Instal·lar radars fixos i senyalitzats en punts de la xarxa viària amb alta accidentalitat.
- Avaluar l'efectivitat comparada entre els radars de punt i de tram per determinar quin tipus de dispositiu funciona millor i en quin context.
- Millorar el sistema d'informació dels radars mòbils per analitzar-ne l'impacte comparat amb els fixos.
- Continuar emprant mètodes d'estimació robustos per avaluar l'impacte i l'eficiència d'altres actuacions de seguretat viària.
Accidentalitat a les carreteres
L'accidentalitat a les carreteres és una de les principals causes de mortalitat i discapacitat a Catalunya i arreu del món. Entre el 2000 i el 2023, Catalunya ha registrat una mitjana anual de 7.336 accidents amb persones ferides, 1.177 de les quals amb víctimes greus o mortals.
Segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) del 2021, els accidents de trànsit van ser la 13a causa de mort i la 9a de discapacitat; i la primera causa tant de mort com de discapacitat en la població jove.
La velocitat és un factor clau en el risc de patir un accident i en la gravetat de les lesions. Els radars de velocitat busquen, precisament, reduir aquesta accidentalitat augmentant la percepció del risc de conduir a velocitats elevades. L’any 2024 hi havia 131 radars de velocitat fixos de punt senyalitzats a les carreteres catalanes. Els radars s’instal·len en punts de la xarxa viària amb una alta accidentalitat.