dl., 20/04/2020 - 02:00

Aula oberta webinar | Què funciona en educació?

Ivàlua potencia la formació en avaluació amb l'objectiu d'ampliar la comunitat d'avaluació

Connectar-se amb l’escola: Què funciona en la lluita contra l’absentisme escolar

  • Acte públic de debat on line organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill en el marc del projecte Què Funciona en Educació?

  • La irrupció d’una relació escolar mancada de presencialitat sense precedents i la falta de preparació d’alumnes i centres educatius pot incrementar-ne la incidència

Data: 7/5/2020 

Hora: 18-19.15h

Lloc: On line / comunicarem l’enllaç a través de Twitter

Accés: Gratuït

Inscripcions

Formula preguntes

La situació actual generada per la crisi de la Covid-19 pot implicar fortes dificultats per mantenir el vincle entre alumnes i centres educatius. El context de crisi sanitària, social i econòmica existent, la irrupció d’una relació escolar mancada de presencialitat sense precedents i la falta de preparació d’alumnes i centres educatius per a abordar-la poden suposar un trencament amb la institució escolar, especialment per a l’alumnat més desafavorit. De fet, és possible que el llarg període d’absència de classes accentuï en alguns joves un sentiment de desvinculació escolar que els pot dur a no reprendre el procés d’escolarització després d’estiu o a fer-ho de manera intermitent amb episodis d’absentisme. 

Els efectes negatius de l’absentisme escolar sobre les oportunitats educatives i socials d’infants i adolescents són ben coneguts. Els alumnes absentistes tenen una probabilitat molt superior als que no ho són d’obtenir pitjors resultats acadèmics i abandonar els estudis. En darrera instància, l’absentisme s’associa al manteniment de conductes de risc o delictives i a majors taxes de desocupació.

Sabem també que l’absentisme escolar afecta principalment a alumnes procedents d’entorns socialment desafavorits, però també a alumnes escolaritzats en centres amb pràctiques disciplinàries rígides o mancances en l’atenció a la diversitat. L’absentisme escolar és, per tant, un mecanisme de reproducció de les desigualtats socials en educació. 

Són diverses les mesures i iniciatives que s’han posat en marxa al llarg dels anys per lluitar contra l’absentisme escolar. Es tracta d’intervencions que es poden diferenciar en funció del seu enfocament (preventiu o correctiu), la seva durada (des d’una setmana fins a anys), l’etapa educativa on es desenvolupa, l’àmbit d’aplicació (escolar, comunitari o judicial), les administracions implicades, els instruments d’intervenció (suport escolar, seguiment i sancions, teràpies, incentius...), etc.

En el context actual, i malgrat la seva excepcionalitat, val la pena tenir en compte què ens diu l’evidència sobre l’efectivitat de les diverses mesures que existeixen per prevenir i combatre l’absentisme. A Catalunya no disposem a dia d’avui d’avaluacions i evidències sòlides sobre l’efectivitat d’aquestes mesures. És per això que convé conèixer i posar en context què ens diu l’evidència internacional sobre aquesta qüestió. Què sabem sobre l’efectivitat d’aquestes intervencions? Quines funcionen millor? En quines condicions? Què en podem aprendre per a fer front a l’absentisme a casa nostra en el context actual?

Acte virtual d’accés on line

Es presentarà la revisió d’evidències elaborada per Sheila González, investigadora de la UAB. Aquest informe sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes en la reducció de l’absentisme que tenen diferents programes i maneres d’abordar el problema. El debat serà conduït per Maribel Garcia, professora del Departament de Sociologia de la UAB i membre del GRET-UAB, que contrastarà l’informe i presentarà les claus per aterrar aquestes evidències i àmbits de millora a casa nostra i en el context que ens deixa la crisi del coronavirus.   

A més, comptarem amb la participació de professionals procedents de diferents àmbits d’intervenció, que compartiran com s’està treballant actualment per mantenir la vinculació amb l’alumnat i com caldria orientar la prevenció de l’absentisme durant els propers mesos: Marta del Campo, directora de l’Institut escola La Mina; Mariona Sacristán, de l’Àrea d’Orientació i Educació Inclusiva del Consorci d’Educació de Barcelona; i Grau Usetti, director del Centre Sant Jaume.

L’accés al webinar és lliure i gratuït, només cal inscriure-s’hi. El debat també es podrà seguir via Twitter a través del hashtag #EduEvidències.

Projecte Què funciona en educació?

Aquest debat està organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill en el marc de la iniciativa Què Funciona en Educació, una aposta per aportar debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats al nostre país.