El Govern Basc inclou l’avaluació al Pla d’Innovació Pública
El Govern Basc ha inclòs una línia de treball específica sobre l’impuls de la cultura i la pràctica de l’avaluació en el procés d’elaboració del Pla d’Innovació Pública (PIP).
El PIP té com a visió una Administració oberta i innovadora, amb un desenvolupament ple de l’e-administració i un funcionament més eficient –amb millors resultats i menors costos- dels serveis públics. Per a l’elaboració del Pla s’han creat 4 grups de treball transversals i 15 d’específics, un dels quals és el dedicat a l’avaluació de polítiques públiques.
Al grup de treball específic sobre avaluació participen persones del Govern Basc, de la Universitat del País Basc, el CIDEC i Ivàlua. El treball del grup ha partit d’un inventari i un diagnòstic sobre la situació de l’avaluació de polítiques públiques al govern Basc. D’altra banda, amb el propòsit d’integrar la perspectiva de l’avaluació a la planificació estratègica del Govern, s’ha establert també el "Procedimiento para la elaboración, tramitación, aprobación, seguimiento y evaluación de los Planes y actuaciones significativas del Gobierno".
El resultat del procés ha de ser un Pla d’Implantació de l’Avaluació de Polítiques Públiques al Govern Basc, l’objectiu estratègic del qual ha de ser establir les bases necessàries i les condicions d’avaluabilitat adequades per integrar l’avaluació en cicle de programació, planificació i implantació de les polítiques del Govern Basc com una pràctica habitual.
L’Associació Americana d’Avaluació aprova el document “An Evaluation Roadmap for a more effective Government”
El full de ruta, aprovat el mes de setembre de 2010 i difós posteriorment a través del portal de l’Associació, s’adreça al Govern Federal dels Estats d’Units d’Amèrica amb l’objectiu de reforçar-hi la pràctica de l’avaluació.
El document parteix de la premisa que “per determinar el mèrit, qualitat i utilitat de les intervencions [dels governs], es necessita informació creïble sobre què és el que el programa o política en qüestió ha aconseguit i a quin cost. Aquesta informació és crucial si els servidors públics volen assegurar que les intervencions escollides funcionen, que els diners dels contribuents s’estan emprant adequadament i que el govern és responsable davant la ciutadania de les intervencions i dels seus resultats”.
Entre altres recomanacions, el full de ruta inclou el desenvolupament de plans d’avaluació plurianuals i el disseny de marcs d’avaluació apropiats a l’inici de nous programes i polítiques; la coordinació i comunicació adequada de les activitats d’avaluació entre diferents agències i programes; garantir la independència de l’avaluació i la utilització i el desenvolupament de metodologies adequades. El document subratlla també la necessitat de difondre els resultats de les avaluacions als responsables polítics, els gestors i el públic en general, i recomana l’establiment d’espais de comunicació on disposar d’informació sobre l’efectivitat dels programes per tal de compartir i garantir la utilitat dels resultats de les avaluacions.
Clou el full de ruta un apartat de consideracions sobre possibles vies d’estructuració organitzativa de l’avaluació. Una alternativa és la creació de centres d’avaluació a cada agència executiva, amb caràcter estable i amb funcions de planificació, realització i/o encàrrec extern d’avaluacions. Una altra possibilitat és la creació de coordinadors de l’avaluació a cada agència, partint d’un model organitzatiu més divers, on cada programa o unitat principals dins d’una agència podria tenir incorporada la funció d’avaluació. Una tercera alternativa seria la combinació d’ambdós models, comptant amb centres d’avaluació per grans programes o agrupacions de programes i mantenint al mateix temps una funció general de coordinació a nivell d’agència.
Crònica sobre la Conferència Anual de la Societat Americana d’Avaluació
La 24ena Conferència Anual de l'Associació Americana d’Avaluació (AEA) s’ha celebrat a San Antonio (Texas) els dies 10 a 13 de novembre sota el títol “La qualitat de les avaluacions”. La conferència ha reunit uns 2500 professionals que des del sector públic o privat treballen en l’avaluació de polítiques públiques arreu del món. Al llarg de 4 dies s’han dut a terme 800 sessions destinades a la presentació i a la discussió d’experiències innovadores en un ampli espectre d’aspectes de l’avaluació, com per exemple: els mètodes quantitatius i qualitatius per a les avaluacions de l’impacte; l’ensenyament de l’avaluació de polítiques públiques; la introducció de la cultura de l’avaluació dins l’administració pública; l’avaluació en les fundacions i organitzacions sense afany de lucre; l’avaluació de necessitats; la contractació d’avaluacions; la gestió d’avaluacions; l’experiència de l’avaluació a l’administració dels Estats Units; la política d’impuls de l’avaluació; l’avaluació econòmica; etc. A més de la conferència, s’han realitzat 50 cursos on experts en aquestes àrees han compartit els seus coneixements amb els assistents.
Quatre professionals d’Ivàlua han participat en aquesta conferència i en els cursos paral·lels. L’experiència ha estat molt enriquidora i estimulant. Per això, i donada la magnitud de la informació i aprenentatges obtinguts, està en curs la redacció d’un document amb les principals conclusions de les sessions a les que vàrem poder assistir. Una vegada aquest document estigui disponible, el podreu consultar al portal d’Ivàlua.
Més informació:
Web de l'Associació Americana d’Avaluació
Programa de la Conferència 2010